tirsdag den 30. oktober 2012

Knit your own...





Her kommer den! Opskriften på Ray, jeg håber at den gir' mening, den er den første fra min hånd, og der kommer muligvis rettelser undervejs, men det her var hvad jeg gjorde!
Løber du ind i problemer så skriv endelig, og jeg vil prøve at hjælpe videre.

Du skal bruge:
50 g. råhvid arwetta, samt en rest sort (og evt. en sort glimmertråd).
To sæt strikkepinde i str. 2,5.
En stoppenål.
Lyserødt og sort brodergarn.
Uld el. pudefyld til at fylde ham ud med.
En rest garn eller maskeholdere.

Slå 16 masker op og fordel på fire pinde.
Strik to omg. ret.
Strik 2ret, tag 1 maske op, to ret omg. ud.
En pind ret
Strik 1 ret, 1 m. op, 3 ret, 1 m. op, 1 ret.
Strik ret og læg sorte striber ind som du syntes at det passer. Strik til benet måler 11 cm.
Lad arbejdet sidde på pindene.

Strik nu endnu et ben efter samme metode på et nyt sær pinde.
Jeg har forskellige striber på benene, for sådan ser han ud i mit hoved.

Vælg hvilket af benene der skal være det højre og tag det i hånden.nu strikkes to pinde og der slås 8 m. op og det venstre ben strikkes nu på.
Når hele venstre ben er strikket på slås der igen 8 m. op og de sidste to pinde på højre ben strikkes. Til at starte med har jeg ca. otte pinde i arbejdet, da det gør det lettere at strikke "rundt" ved benene. Jeg vil ikke udelukke at det kan være en løsning at strikke det på rundpind med magic loop (det er jeg bare ikke god til).
Nu skal der bare strikkes ret og inden længe er det muligt at nøjes med fem pinde (fire i arb. og en til at strikke med...).
Strik til kroppen måler 20 cm.
Fortsæt med og sæt10 masker på en  hvilepind el. tråd, sæt 16 m. på hvilepind el. tråd. strik 5 m. på en pind,  strik 5 m. på en pind, strik 5 m. på en pind,  strik 5 m. på en pind. Nu strikkes de sidste fire pinde ( dem med 5 på hver!) sammen til det måler 4 cm.
Herefter strikkes:
2 ret, 2 ret. sm.1 ret omg. ud.
2 omgange ret.
1 ret, 2 ret sm., 1 ret omg. ud.
1 omg. ret (sæt fortsæt med to pinde i arb. og en til at strikke med.).
1 ret, 2 ret sm, 1 ret, 2 ret smomg. ud.
1 omg. ret.
2 ret sm, 2 ret sm. omg. ud.
Bryd garnet og før tråden igemmen de sidste masker inden der hæftes.
Nu sættes der igen 16 masker på hvilepind/tråd og der strikkes 5 m. op på en pind og 5 m. op på en pind. de 10 masker på den første hvilepind fordeles på to pinde og der skal strikkes rundt igen denne gang til øret måler 6 cm. og der tages ind som på det første øre.
De 16 masker på hvile pindende skal nu, fordeles hveranden maske på en pind, når alle masker er sat på samme pind, gøres en stoppenål klar med det råhvide garn og maskerne føres over.Det er vigtigt at maskerne ligger hveranden for ellers dannes der huller i kaninens hoved! Nu hæftes begge ender af snoren mellem ørene og der er kun hul i  bunden af kaninen...

Broder nu ansigtet på.

Hæft alle ender.

Fyld kaninen ud, til den har den tykkelse du har lyst til. Og luk hullet til.

Strik nu halen:
12 m. opfordel på fire pinde
2 omg. ret
2 ret, 1 m. op, 1 ret omg. ud.
1 omg. ret
1 ret, 1 m. op, 2 ret, 1 m. op, 1 ret omg. ud.
1 omg. ret.
2 ret, 1 m. op, 2 ret, 1 m. op, 2 ret, omg. ud
2 omg. ret
2 ret sm. 2 ret sm omg. ud.
1 omg ret.
luk af og lad en ca. 30 cm langt stk. garn være til påsyning af halen.

Fyld halen med en lille tot uld el. poly.fyld. og sy den fast bagpå.

Så skulle du gerne ha' en krammeklar lille fyr...

Hvis du kaster dig ud i projektet, (og blogger om det!) håber jeg at du linker til min side.
Opskriften er kun til privat brug. Så Hverken den eller kaninerne må videresælges uden min viden om det.

3 kommentarer:

Linette - Det´ Hyggeligt sagde ...

Tak! :)

Unknown sagde ...

Velbekommen - og god strikkelyst.

Barbara sagde ...

Hvor fint! Tak for dét.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...